Rippijuhlat eli konfirmaatio

Rippijuhlia eli konfirmaatiota vietetään rippikoulun päätteeksi.

Kaikki seurakunnan jäsenet voivat äänestää seurakuntavaaleissa. Rippikoulun käyminen antaa lisäksi oikeuden tulla vihityksi avioliittoon kirkollisesti.

Konfirmaatio antaa kirkon jäsenelle täydet oikeudet: toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle sekä olla ehdokkaana kirkollisissa vaaleissa.

Rippikoulu on tapana käydä sinä vuonna, kun kastettu nuori täyttää 15 vuotta, mutta sen voi suorittaa myös aikuisena, yksityisesti.

Pellon seurakunnassa rippikouluihin ilmoittaudutaan edellisenä syksynä, ja konfirmaatio toteutetaan ehtoollisjumalanpalveluksen yhteydessä seuraavana kesänä, rippileirin jälkeen.

Jos haluat suorittaa rippikoulun muuten, ja tulla konfirmoiduksi, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon tai seurakunnan pappiin.

"Sinä nuori ja onnellinen, taivaan isä on uskollinen, johdattaa tietäsi, kuuntele vain. Kulje etsien, rukoillen." (Satu Kreivi-Palosaari, Rippilapselle)

Konfirmaatio Pellon kirkossa, nuoret tulevat ulos kirkosta.

Konfirmaatio

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa