Hautajaiset

Läheisen kuolema aiheuttaa suuren surun. Haluamme tukea teitä surussanne, kun teette läheisellenne viimeistä palvelusta.

Hautajaiset voivat olla raskas tilaisuus, mutta niiden järjestäminen useimmiten tukee surutyötämme. Mitä tietoisemmin suremme, sen paremmin selviämme. Hautaan siunattaessa julistetaan pelastusta Kristuksessa, lohdutusta ja uutta elämää, jossa kuolemalla ei enää ole sijaa.

Rukoushetkiä on jo ennen siunausta

Siunausaika ja -paikka varataan kirkkoherranvirastossa, kuten myös pian kuolemantapauksen jälkeen pidettävä Rukoushetki sanomakellojen soidessa.

Siunaus voidaan toimittaa Pellon tai Turtolan kirkossa.

Pellon kirkossa arkun päälle voidaan pyydettäessä asettaa arkkualba. Sen käyttäminen kuitenkin rajoittaa kukkalaitteiden sijoittelua.

Kuolleen kiitos

Hautaansiunaamisen jälkeen seurakunnalle ilmoitetaan sen jäsenen kuolemasta, jos omaiset sen sallivat. Nimen lukemisen yhteydessä on esirukous kuolleen puolesta. Siihen sisältyy myös kiitos siitä hyvästä, mitä vainajan elämä merkitsi. Samassa yhteydessä on tapana soittaa hiljaista urkumusiikkia.

Pellon seurakunnassa sytytetään kynttilä vainajan nimen ilmoittamisen yhteydessä. Sen voi tehdä joku omaisista, jos niin toivotaan. Yleensä sen sytyttää suntio tai messuavustaja.

Läheisen menehtyessä olemme usein saman tilanteen äärellä: mitä meidän pitäisi nyt tehdä, mistä aloittaa?

Seuraavasta linkistä saa tietoa millaisia käytännön asioita läheisen kuolemaan liittyy hautajaisten järjestemisen lisäksi: Läheisen kuolema - tukea suruun (Suomi.fi)

Muuta tietoa

Lisätietoa hautausmaista löydät niiden omalta alasivulta.

Hautaustoimen hinnastot löytyvät Hautaustoimen sivulta.

Voit halutessasi tutustua tarkemmin myös Pellon kirkossa käytettävän arkkualban historiaan ja symboliikkaan.

Psalmi 103: 15-17

Ihmisen elinaika on niin kuin ruohon, kuin kedon kukka hän kukoistaa, ja kun tuuli käy yli, ei häntä enää ole eikä hänen asuinsijansa häntä tunne. Mutta Herran armo pysyy ajasta aikaan, se on ikuinen niille, jotka pelkäävät ja rakastavat häntä.

Hautajaiset, yksi valkoinen ruusu arkun päällä. Kuvaaja Markku Pihlaja/Kirkon kuvapankki.
Kuvaaja Markku Pihlaja/Kirkon kuvapankki

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys