Seurakunta lyhyesti

Seurakunnan historia

Autonomian ajasta sotiemme vuosiin

Kun kappeliseurakunta oli perustettu Turtolaan 1800 luvun alussa, ryhdyttiin toimiin kirkon rakentamiseksi. Kirkon rakennustyöt aloitettiin vuonna 1815, ja vuonna 1818 valmistui hirsistä tehty, punaiseksi maalattu ristikirkko. Sen eteläpuolella oli matala tapuli.

Turtolan seurakunta itsenäistyi omaksi seurakunnakseen vuonna 1894. Turtolan toistasataavuotinen kirkko tuhoutui Lapin sodassa lokakuun 16. päivänä 1944. Samana päivänä tuhoutui myös Pellon vanha kirkkotupa, joka oli rakennettu 1734.

Turtolan tuhoutuneen kirkon pääportaat on säilytetty muistona. Ne sijaitsevat uuden kirkon eteläpuolella lähellä sankarihautausmaata.

Tuhotun kirkon tilalle kaksi

Kun sodan jälkeen palattiin evakosta, päätti kirkkovaltuusto ryhtyä rakennuttamaan uutta kirkkoa entisen paikalle. Pellon kyläläiset valittivat päätöksestä, ja vedoten kylän asukasluvun ja merkityksen kasvuun esittivät, että kirkko rakennettaisiin Pelloon.

Valtioneuvosto kumosi kirkkovaltuuston päätöksen ja määräsi kirkon rakennettavaksi Pellon kylään. Silloin Turtolan ja Juoksengin kylien asukkaat tekivät aloitteen, että myös entisen kirkon paikalle rakennettaisiin kirkko tai ainakin rukoushuone. Kirkkovaltuusto tekikin asiasta päätöksen, ja sille saatiin asianmukainen vahvistus. Näin molempiin kyliin valmistui oma kirkko elokuussa 1953.

Varat kirkkojen rakentamiseen saatiin suureksi osaksi Amerikan luterilaisten kirkkojen lahjoituksena sekä kirkkohallitukselta.

Turtolasta tuli Pello

Turtolan seurakunnan nimi vaihdettiin Pellon seurakunnaksi 1.1.1975. Kunnan nimi oli vaihtunut Turtolasta Pelloksi jo neljännesvuosisata aikaisemmin.

Lähteet: Hannes Leinonen, Turtola - Pello pitäjänkirja, Tampereen Kirjapaino Oy 1958. Paavo Korteniemi, Kotikirkot 50 vuotta, Pohjan Väylä Oy 2003. Et al.

Seurakunnan historiaa dioinaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Pellon kirkko, kirkon risti.

Pellon seurakunta

• Pello sijaitsee Napapiirillä Tornionjokilaaksossa.
  • Seurakunnan jäsenmäärä vuoden 2022 lopussa oli 2535 eli noin 78 % Pellon kunnan väkiluvusta.
  • Kirkollisvero on 1,6 %.